5 mitów na temat zdrowego odżywiania

 Kategoria Blog

W dobie dzisiejszych czasów można by pomyśleć, że mądrości na temat prawidłowego odżywiania jest tyle, co osób, które je powtarzają. I choć faktycznie tych informacji jest tyle, że niektóre wzajemnie się wykluczają, my przygotowaliśmy zestawienie 5 najpopularniejszych mitów dotyczących diety. Tych rzeczy unikaj!

1. Ostatni posiłek należy jeść najpóźniej o godzinie 18

Jeżeli regularnie chodzisz spać o godz. 21, to zasada spożywania ostatniego posiłku o godz. 18 ma sens. Jednak rzeczywistość zazwyczaj wygląda inaczej. Ostatni posiłek, czyli kolację, należy zjeść około 2-3 godziny przed pójściem spać – w zależności od indywidualnego trybu życia. To proste: gdybyś zjadł kolację o 18, a poszedł spać o 24, to przez te 6 godzin zdążyłbyś jeszcze zgłodnieć, co spowodowałoby niezdrowe podjadanie. Pamiętaj, by kolacja była pożywna, ale lekkostrawna – idealnie sprawdzą się sałaty i lekkie zupy.

2. Codziennie należy pić 6-8 szklanek wody

Choć uniwersalna zasada mówi, że dziennie należy pić około 1,5 l wody, to w rzeczywistości zapotrzebowanie na płyny jest uzależnione indywidualnie. Zwiększone zapotrzebowanie mają m.in. osoby chore na cukrzycę i mające problem z berkami. Ponadto wiele zależy też od tego, czy i co ćwiczysz, ile jesz, jaka jest temperatura na dworze itp. Zatem przyjmijmy, że te 6-8 szklanek to minimum, natomiast faktyczne zapotrzebowanie należy dopasować do własnych potrzeb.

3. Tłuszcze są szkodliwe dla zdrowia i sylwetki, więc należy z nich zrezygnować

Większość osób uważa, że tłuszcze przyczyniają się do nadwagi, są niezdrowe i że powinno się ich unikać. Nie do końca jest to prawda. Niektóre z nich (np. kwasy omega-3, tłuszcze roślinne i kwas alfa-linolenowy) są niezwykle ważnym elementem zdrowej diety. Zatem tłuszczom roślinnym (olej rzepakowy i oliwa z oliwek) mówimy TAK, a tłuszczom trans i nasyconym (słodycze, masło, śmietana, chipsy) – dziękujemy.

4. Należy całkowicie zrezygnować z węglowodanów

To jeden z najczęstszych mitów, ponieważ stawia wszystkie węglowodany w jednym, negatywnym świetle – a przecież węglowodany są głównym źródłem energii. Prawda jest taka, że należy unikać węglowodanów prostych, a z chęcią jeść węglowodany złożone. Postaw więc na pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce i warzywa, a z diety wyrzuć białe pieczywo, słodycze i słodzone napoje.

5. Czekolada? W żadnym wypadku!

Jeśli potrzebujesz choć namiastki czekolady i przy okazji chcesz uzyskać dodatkowe źródło energii, postaw na gorzką czekoladę. Jest bardzo korzystna dla zdrowia z racji dużej zawartości magnezu.