Co najlepiej jeść i pić w upały?

 Kategoria Blog

Obecna fala upałów skłoniła nas do tego, by podzielić się z Wami przydatnymi informacjami na temat prawidłowej diety. Najważniejszą zasadą podczas drakońskich temperatur jest ciągłe nawadnianie organizmu. Za pomocą jakiej żywności i płynów najlepiej to zrobić? Podpowiadamy!

Mówiąc ogółem, najlepsza dieta na upały to lekkie, bogate w witaminy i minerały dania. Powinny być urozmaicone jak najmniej przetworzonymi produktami, które zawierają dużo błonnika, zdrowych tłuszczów i węglowodanów złożonych. Oto konkretne przykłady posiłków i produktów, które z powodzeniem możesz jeść podczas wysokich temperatur i masz pewność, że nie osłabią jeszcze bardziej Twojego organizmu:

Owoce

Owoce to świetna przekąska, a jeśli jeszcze zawierają dużo wody to w upalne dni okażą się niezastąpione! Postaw przede wszystkim na soczysty arbuz, który składa się w ponad 90% z wody. Dobrą opcją jest też podobny melon, a także cytrusy, jabłka i gruszki.

Nabiał

Postaw na jogurt naturalny! Nie dość, ż doskonale orzeźwia, to jeszcze pomaga prawidłowo trawić, co może być zaburzone przez wysoką temperaturę na zewnątrz. Możesz go jeść tak po prostu lub dodać do niego świeże owoce. Zamień także śmietanę do sosów albo majonez do sałatek na jogurt naturalny.

Czosnek

Choć może Ci się to wydawać dziwne, czosnek poprawia krążenie krwi, pobudzając organizm do naturalnego chłodzenia. Dlatego nie szczędź go jako przyprawę np. w porcji pełnoziarnistego makaronu.

Zupa chłodnik i sałatka

Zdajemy sobie sprawę, że w gorące dni apetyt się zmniejsza. Nie oznacza to jednak, że możesz omijać posiłki – wręcz przeciwnie! Zamień tradycyjną zupę na orzeźwiający chłodnik, a zestaw: mięso plus ziemniaki na lekką sałatkę z dodatkiem pestek dyni, orzechów albo sera. Nie zapomnij też o pełnoziarnistym pieczywie – wówczas będzie bardziej sycąca.

I przede wszystkim – pij jak najwięcej!

Osoba dorosła powinna dostarczać do organizmu ok. 2,5 litra płynów dziennie. Jednak podczas upałów zwiększa się ilość i tempo utraty płynów z organizmu, a tym samym – zapotrzebowanie na wodę. Dlatego nie oszczędzaj jej i pij ją zawsze wtedy, gdy będziesz miał na to okazję. Oprócz wody dobrą opcją są też świeżo wyciskane soki, które dodatkowo mogą zastąpić dzienną porcję warzyw czy owoców.