Dieta z niskim indeksem glikemicznym – na czym polega i dlaczego warto ją stosować?

 Kategoria Blog

Dieta z niskim indeksem glikemicznym jest stosowana głównie przez osoby mające problemy z prawidłową glikemią. W rzeczywistości jednak powinni ją stosować wszyscy, ponieważ jest bardzo zdrowa. Jakie są jej zasady? Poznaj ją bliżej i jak najszybciej zastosuj przynajmniej część z nich – Twoje zdrowie będzie Ci wdzięczne!

Czym jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik rozróżniający produkty żywnościowe na podstawie ich wpływu na stężenie glukozy we krwi (glikemia poposiłkowa). Im szybciej produkt ulega trawieniu i im szybciej następuje wzrost poziomu cukru we krwi, tym wyższa wartość indeksu. Poziom cukru we krwi ma również wpływ na produkcję insuliny w organizmie. I tak – im wyższy indeks glikemiczny, tym powiększony (przy cukrzycy) lub zmniejszony (przy hipoglikemii) poziom cukru we krwi, a analogicznie – zmniejszony lub zwiększony poziom insuliny.

Jak można sklasyfikować produkty na podstawie wskaźnika IG?

  • produkty o niskim IG – poniżej 55,
  • produkty o średnim IG – w przedziale 56-70,
  • produkty o wysokim IG – powyżej 70.

Dieta z niskim indeksem glikemicznym – podstawowe zasady

  • Jedz 4-5 posiłków dziennie w odstępie co 3-4 godziny, aby nie doprowadzić do spadków cukru.
  • Pierwszy posiłek zjedz najpóźniej godzinę po przebudzeniu. Z kolei ostatni posiłek zjedz do 3 godzin przed pójściem spać.
  • Zamień „białe” produkty na te w wersji pełnoziarnistej – makarony, pieczywo, kasze, ryż itp.
  • Z jadłospisu wyrzuć ziemniaki, banan zastąp jabłkiem.
  • Spożywaj tłuszcze roślinne: oliwę i olej kokosowy, ewentualnie rzepakowy.
  • Pij dużo wody niegazowanej. Zrezygnuj z kartonowych soków słodzonych, kolorowych napojów gazowanych i ogranicz kawę, jeśli już musisz ją pić.
  • Zrezygnuj z alkoholu, który bardzo obniża poziom cukru we krwi.
  • Nie słodź potraw i napojów, nie jedz słodyczy ani słonych przekąsek, np. chipsów.
  • Staraj się jak najmniej smażyć, a proces ten zastąp najlepiej gotowaniem na parze.
  • Nie rozgotowuj makaronów, ryżu, kaszy czy warzyw. Najlepiej spożywać je w wersji al dente.