Dlaczego dieta śródziemnomorska jest taka zdrowa?

 Kategoria Blog

Mówi się, że dieta śródziemnomorska jest jedną z najzdrowszych na świecie. Taka powszechna opinia aż kusi, by ją wypróbować, prawda? Zanim to zrobisz (np. zamawiając nasz catering dietetyczny), sprawdź, co składa się na jej zdrowotne właściwości. Zapraszamy do czytania!

Reguluje poziom cukru we krwi

Istnieje pogląd, że dieta śródziemnomorska jest odpowiednia dla cukrzyków. Dlaczego? Powodów jest wiele. Jej potrawy dbają o serce, poprawiają profil lipidowy i obniżają ciśnienie krwi, co ma znaczenie np. w przypadku tachykardii. Ponadto kwasy tłuszczowe omega-3, które często występują w diecie śródziemnomorskiej, poprawiają tolerancję glukozy, więc pomagają uniknąć hipoglikemii czy hiperglikemii, a w konsekwencji – jawnej cukrzycy. Jakby tego było mało, tłuszcz ryb morskich, po które często sięga się w kuchni śródziemnomorskiej, ma korzystny wpływ na działanie insuliny.

Jej podstawą są warzywa wszelkiej maści

A jak wiadomo, warzywa są naturalną bombą witamin i minerałów dla Twojego organizmu. W diecie śródziemnomorskiej do prawie każdego posiłku zjada się surówki lub sałatki, a także dodaje się je do makaronów i risotto. Na obiad podawane są najczęściej warzywa duszone – takie danie może być bezmięsne lub z dodatkiem chudego mięsa. Alternatywą dla warzyw duszonych są równie popularne warzywa faszerowane.

Stawia na oliwę z oliwek – przyczynę długowieczności

Oliwa z oliwek to najczęściej stosowany tłuszcz w diecie śródziemnomorskiej. Jest dodawana do sałatek, surówek, smażenia, duszenia, do pizzy po upieczeniu, a nawet do grzanek (przed upieczeniem). To właśnie oliwa z oliwek jest uważana przez lekarzy i dietetyków za ten składnik diety śródziemnomorskiej, który ma duży wpływ na długie życie. Dlaczego? Otóż oliwa chroni przed wieloma chorobami, które mogą być bezpośrednią przyczyną śmierci. Dzięki zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz przeciwutleniaczy, takich jak witamina E i polifenole, niweluje ryzyko choroby niedokrwiennej serca. Ponadto jednonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom cholesterolu we krwi, a przeciwutleniacze chronią ten cholesterol przed utlenianiem i w ten sposób sprawiają, że nie jest w stanie wywołać miażdżycy.