Mity na temat kuchni wegetariańskiej

 Kategoria Blog

Gdy na tapecie jest wegetarianizm, najczęściej pojawiające się wokół niego pytania to: czy kuchnia wegetariańska jest naprawdę zdrowa? Czy wegetarianie nie cierpią na niedobór wielu składników odżywczych? Czy mają siłę i energię, jedząc wyłącznie „rośliny”? Na te pytania odpowiemy w tym artykule. Oto najczęstsze mity na temat wegetarianizmu!

Czy bycie wegetarianinem naraża mnie na ryzyko niedoboru białka, żelaza i innych składników odżywczych?

Mówi się, że wegetarianie są ubodzy w witaminę B12, żelazo i białko (zawarte głównie w mięsie), ale jeśli dieta jest odpowiednio zbilansowana, a tych składników poszukuje się w innych produktach (np. w fasoli, groszku czy soi), nie powinno być powodów do obaw. Co więcej, wegetariańska kuchnia jest zwykle bogatsza w wiele innych substancji odżywczych, takich jak błonnik, magnez, potas, witamina C i E, kwas foliowy, karotenoidy czy flawonoidy.

Czy wegetarianizm prowadzi do utraty energii, zmęczenia, w konsekwencji – anemii?

I znowu mowa o powyższych składnikach odżywczych (zwłaszcza o żelazie), które są podstawowymi budulcami muru zwanego energią. Nie ma się czym przejmować – choć żelazo pochodzące z produktów roślinnych jest wolniej przyswajalne przez organizm niż to z produktów odzwierzęcych, to z drugiej strony wiele warzyw i owoców to bogate źródło witaminy C, która przyswajalność żelaza zwiększa. Należy więc łączyć składniki mające w sobie witaminę C (cytrusy, papryka) z tymi bogatymi w żelazo (buraki, fasola), a żadna anemia nie wchodzi wówczas w grę.

Czy przez wegetarianizm znacząco schudnę?

Może wydawać Ci się to logiczne, bowiem kuchnia wegetariańska dostarcza organizmowi dużo mniej kalorii. Nie jest to jednak do końca oczywiste, ponieważ zależy to także od innych czynników. Będąc na diecie wegetariańskiej możesz zarówno schudnąć, jak i przytyć albo zachować dotychczasową wagę. Chcesz schudnąć? Musisz doprowadzić do tzw. deficytu kalorycznego. Nie ma znaczenia, czy z mięsem, czy bez. Wybór należy do Ciebie!