Prawidłowe odżywianie: ile posiłków dziennie należy jeść?

 Kategoria Blog

Odpowiednia liczba, kaloryczność i prawidłowe godziny posiłków bezsprzecznie wiążą się z Twoim zdrowiem i samopoczuciem. Standardowo człowiek zjada 3 posiłki: śniadanie, obiad i kolację. Czy to jednak dobre posunięcie dla organizmu? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule!

Posiłki na piątkę

Według badań światowych naukowców najkorzystniejsze jest rozłożenie całodobowej wartości energetycznej pożywienia na 5 posiłków. Rozkład wygląda następująco: śniadanie zawierające 25% wartości energetycznej całego dnia, drugie śniadanie – 10%, obiad – 30%, podwieczorek – 15% i kolacja – 20%. Jedzenie drugiego śniadania jest zalecane szczególnie u tych osób, u których przerwa między pierwszym śniadaniem, a obiadem trwa minimum 5–6 godzin. Rzecz jasna kaloryczność i prawidłowe godziny posiłków zależą od wielu indywidualnych czynników, np. aktywności fizycznej. Osoby uprawiające sport muszą przyjmować zdecydowanie więcej kalorii niż osoby, które niczego nie ćwiczą. Z kolei osoby chorujące na niedocukrzenie muszą jeść częściej, ponieważ post jeszcze bardziej zmniejsza poziom cukru we krwi poprzez wyrzuty zbyt dużej ilości insuliny.

Regularność ma znaczenie

Jakie są prawidłowe godziny posiłków? Trudno to jednoznacznie określić, jednak z pewnością należy jeść zawsze w tych samych godzinach (oczywiście w miarę możliwości). Powoduje to utrzymanie określonego rytmu fizjologicznego czynności układu pokarmowego, a także – poprawę sprawności fizycznej i umysłowej. Regularność posiłków przekłada się też na zrównoważenie psychiczne i poczucie ładu. Zbyt długie przerwy pomiędzy posiłkami powodują złe samopoczucie, zmęczenie, a nawet problemy z poziomem cukru we krwi. Dlatego najlepiej jest spożywać posiłki co 3-4 godziny. Posiłki powinny być tak rozplanowane, aby kolację można było zjeść co najmniej 2 lub 3 godziny przed snem, jednak też nie później niż o godzinie 21 – wówczas potem jest trudniej zapaść w sen. Pamiętaj, by się nie objadać, ale też nie nie dojadać. Zapomnij więc o niejedzeniu przez cały dzień, by potem nadrobić zaległe kalorie w jeden wieczór. To niezdrowe!